Wsiadając na rower i wyruszając w drogę nie myślimy, w jaki sposób tworzone są elementy, z których jest on wyprodukowany. Zbudowany jest z kilkuset części. Wśród nich są również koła łańcuchowe, w najprostszych jednośladach dwa. W profesjonalnych i wyczynowych rowerach może być ich nawet dziesięć i więcej. Rower od razu nasuwa się na myśl gdy mówimy o kołach łańcuchowych. Warto jednak wiedzieć, że występują one w innych przedmiotach z którymi mamy do czynienia na co dzień. Są to:
– niektóre silniki samochodowe,
– spalinowe lub elektryczne pilarki do drewna,
– motocykle i motorowery,
– magazynowe transportery i wózki widłowe.
Istnieje jednak wiele zastosowań kół łańcuchowych w urządzeniach z którymi nie mamy styczności. Są to specjalistyczne maszyny przemysłowe tj.:
– przemysłowe piły do cięcia,
– maszyny do kształtowania wyrobów metalowych,
– instalacje transportu oparte o mechanizmy rolkowe,
– systemy regulacji w urządzeniach przemysłowych.

Fot. Pixabay.com

Skomplikowana budowa niezależna od zastosowania
W zależności od celu przeznaczenia, koła łańcuchowe tworzy się:
– ze stali dla różnych zastosowań przemysłowych,
– ze stali nierdzewnej dla zastosowań spożywczych i w środowiskach wilgotnych,
– z żeliwa w środowiskach wysokotemperaturowych,
– tworzyw sztucznych w układach z obecnością wody i zabawkach.
Koła łańcuchowe buduje się przy użyciu specjalnych frezarek obwodowych obrabiających zęby i wykorzystując obrabiarki numeryczne CNC. W przypadku tworzyw sztucznych, koła łańcuchowe najczęściej odlewa w formach. Każdy z tych sposobów charakteryzuje się różnymi problemami procesowymi. Od gotowych produktów wymaga się przede wszystkim trwałości oraz niezmiennej geometrii w miarę upływu czasu pracy urządzeń. Dlatego oprócz materiału, sposobu obróbki bierze się pod uwagę cel zastosowania danego koła łańcuchowego. Na rynku dostępnych jest wiele ich rodzajów tj.:
– wykonane razem z piastą i bez niej,
– z wbudowanym łożyskiem montowane najczęściej w napinaczach łańcucha,
– z dodatkowo utwardzanymi zębami gwarantującymi odporność na ścieranie,
– przeznaczone do pracy z dwoma łańcuchami,
– do zabudowania na tuleje stożkowe.

Fot. Pixabay.com

Szyte na miarę
Mnogość produkowanych modeli kół łańcuchowych, materiałów stosowanych w konstrukcji, sposobów obróbki powoduje u zamawiającego problem z doborem. W przypadku maszyn i urządzeń w miarę młodych, które są jeszcze produkowane lub do których produkowane są jeszcze części zamienne, dużego problemu więc nie ma. Gorzej jest w sytuacjach naprawy urządzeń starych, wcześniej przerabianych lub gdy producent zaleca wymianę wielu innych sprawnych elementów i nie przewiduje sprzedaży pojedynczych części. Wtedy najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalistów z firm produkujących koła łańcuchowe o stworzenia ich na wymiar. W wielu przypadkach może się to okazać korzystniejsze finansowo niż zastępowanie starej maszyny nową lub kupnem drogich zestawów części zamiennych.

Fot. Pixabay.com

Najważniejsza jest jakość
Produkcja kół łańcuchowych to skomplikowany proces. Rolą inżynierów jest dobrać materiał, proces wykonawczy, przeprowadzić symulacje, stworzyć prototyp, wykonać testy i dopiero zlecić produkcję. Podczas całego procesu projektowo – produkcyjnego ważne jest utrzymywanie odpowiedniej jakości. Tylko wtedy zamawiający może mieć pewność, że instalowane koła łańcuchowe będą sprawnie działać w maszynie. Poprawność, bezpieczeństwo i trwałość działania są bowiem najważniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *